Dagstart? Dagstop!

Of je nu tien uur achter elkaar driftig op je laptop hebt zitten tikken, je de hele dag in een bespreking zat die ook een e-mail had kunnen zijn, óf je hebt vakkundig een hele batterij to-do’s op Post-its geschreven en je laptop ermee versierd: een doordeweekse dag kan vele vormen aannemen. Gelukkig word bij veel bedrijven elke dag weer netjes begonnen met een dagstart, inclusief mood-barometer. Waarom zou je er niet voor kiezen om een dagstartaan het einde van de voorgaande dag al te doen? De dagstop.

Dagstop?

Het woord dagstop klinkt natuurlijk nergens naar, maar in tegenstelling tot zijn/haar beter klinkende grote zus dagstart kan de dagstop een hoop rust geven ’s avonds na het werk. Tijdens een dagstop reflecteer ik altijd graag op de welbekende termen ‘successen’ en ‘points of improvement’ en hoe ik ervoor kan zorgen dat ik de volgende dag niet weer de mist in ga. Ook bedenk ik daarbij direct een lijst(je) van resultaten die ik de volgende dag zelf of met het team samen wil behalen.

Een dagstop hoeft maar 5 à 10 minuten te duren, maar zorgt ervoor dat ik ’s avonds veel relaxter m’n vriendin tot last kan zijn of een Netflix marathon kan houden, wetende dat ik morgen een lijst met op te leveren resultaten klaar heb liggen, inclusief acties die ik kan ondernemen om mijzelf te improven.

Direct succes vieren of uithuilen

Stel, je hebt je dag niet. En je wilt het morgen beter gaan doen. Waarom zou je hier pas de dag daarop over na gaan denken? Dit kun je meteen opnemen in je dagstop en het van je afzetten. Je bedenkt direct wat je eraan had kunnen doen en gaat het de volgende dag meteen toepassen. Zo hoef je er niet nog de hele avond (lees: in je vrije tijd) over te piekeren. Slapen is ook belangrijk.

Stel, je hebt je dag wél. Als het prachtige 300 pagina tellende Powerpoint raamwerk klaar is, kun je direct na afloop van de dag natuurlijk ook successen vieren! De resultaten zijn behaald en je krijgt direct een beloning daarvoor: een schouderklopje van jezelf tijdens jouw persoonlijke dagstop. Ik sta persoonlijk veel gelukkiger mijn sokken te strijken als ik even heel mindful heb stilgestaan bij mijn successen van afgelopen dag.

Vooruitkijken naar morgen

Voor mijn eigen gemoedsrust kijk ik altijd graag ’s avonds naar wat ik de volgende dag wil gaan bereiken en wat er verder allemaal op de planning staat. Op die manier kun je direct nadenken over waar jij je die dag op wilt gaan richten, en dat weet je dan al voordat je opstaat! Je begint als het ware met the end in mind.

Door de gewenste resultaten voor morgen tijdens je persoonlijke dagstop op te schrijven, parkeer je deze gedachtes en heb je ’s avonds meer mentale ruimte voor privé zaken. Nu ben ik natuurlijk geen psycholoog, maar ik vind het zelf altijd een stuk prettiger om een kleffe lasagna te maken of veel te lang te gaan sporten wanneer ik mij niet (nog) druk hoef te maken over de resultaten voor morgen, omdat deze dan al uit m’n systeem zijn.

Cryptische e-mails, computers die vastlopen, je vaste flexplek is ingenomen: een doordeweekse dag zit natuurlijk wel nog vol verrassingen. Juist doordat je goed weet wat jouw resultaten van de dag zullen zijn, kun je van tevoren al mentale ruimte reserveren voor de onverwachte zaken en je minder snel laten afleiden. Zelfs niet wanneer een collega intens lang eenzijdig met jou hands-on aan het klankborden is om samen in te regelen dat de taart verdeeld moet worden om op de 2.0 versie door te pakken en een check in the box te geven.

Wat vinden jullie?

Heb je zelf wel eens een dagstop geprobeerd? Het is zeker geen raket-wetenschappen, en ik ben benieuwd naar wat jij ervan vindt. Laat het weten via 06 23 84 50 87.