Doe hoe de Britten het doen: EAST

Gelukkig kwamen de slimme Britten niet met een onmogelijk raamwerk voor gedragsverandering, maar met een simpel acroniem. Elke maatregel of actie die je doet om bepaald gedrag te stimuleren of af te remmen moet voldoen aan EAST: Easy, Attractive, Social, Timely. Een simpele regel dus, die je altijd in je achterhoofd kunt houden.

Easy

Maak het voor iemand zo gemakkelijk mogelijk om gewenst gedrag te vertonen en vice versa (binnen Lean beter bekent als Poka-Yoke). Zo moet je bijvoorbeeld bij het zetten van je kopje Nespresso goed je best doen om het cupje verkeerd (ongewenst gedrag, lijkt me) in het apparaat te stoppen. Men zoekt toch altijd naar de weg van de minste weerstand of moeite. Niet verwonderlijk ook dat wanneer er een fruitschaal op kantoor staat, de sinaasappels meestal als laatste overblijven omdat ze toch niet heel erg eenvoudig te eten zijn.

Attractive

Zorg ervoor dat je oplossing/maatregelen aantrekkelijk is. Klinkt simpel, blijkt in de praktijk toch lastiger te zijn. Vaak ervaar jij een ander persoon, oplossing, product of service als warm of koud & competent of niet competent. Bijvoorbeeld als je denkt aan een laptop: het apparaat zelf doet niet zoveel met je (het laat je koud), maar je ziet je het wel als competent (it gets the job done). Wanneer ik zelf denk aan mijn opa dan zie ik hem als warm (ik was altijd blij hem weer te zien), maar niet zo competent (het trekken van een sprintje ging niet meer zo goed).

Als jouw oplossing/maatregel zowel warm als competent word ervaren, dan is het zo aantrekkelijk mogelijk voor iemand om zich ernaar te gedragen.

Social

Twee belangrijke zaken om je bewust van te zijn: mensen letten altijd op gedrag van anderen (cliché maar waar) en maak het menselijk. Je bent als persoon sneller geneigd om te doen wat anderen ook doen (echt waar). Voorbeeld doet volgen. Als alle mensen in de rij voor de lunch een dienblad hebben gepakt, is de kans groot dat jij er ook een pakt ondanks dat jij alleen een droog broodje wilde kopen en een bord voldoende zou zijn.

Maak de boodschap die je uitstuurt zo menselijk mogelijk. Dit kan natuurlijk op verschillende manieren. Om werklozen in Engeland naar een banenmarkt te trekken stuurde men eerst een herinnerings-sms uit met de tekst: ‘Je bent ingeschreven voor de banenmarkt van 12-12-2013’. Het aantal werklozen dat daadwerkelijk kwam opdagen steeg van 5% naar 27%, toen ze als experiment deze sms veranderd hadden in: ‘Hoi <naam werkloze>, ik heb je ingeschreven voor de banenmarkt. Groet, <naam Engelse UWV medewerker>’.

Om jouw oplossing dus echt goed te laten beklijven moet je er dus voor zorgen dat zo goed mogelijk duidelijk is dat vele anderen al gewenst gedrag vertonen. Maak de boodschap die je over wilt brengen ook zo menselijk mogelijk.

Timely

Timely wilt vooral zeggen: op het juiste moment. Hiermee wordt bedoelt dat jij bijvoorbeeld altijd gezond eet en leeft, maar als je ’s avonds hongerig het kantoorpand uit komt lopen en er staat een oliebollenkraam bij de uitgang, je toch makkelijker geneigd bent om bepaald ongewenst gedrag te gaan vertonen (persoonlijk voorbeeld).

Denk bij Timely ook aan de korte vs. lange termijn: consider immediate costs en benefits. Mensen zijn eerder geneigd ‘ja’ te zeggen tegen voordelen en kosten die een direct effect hebben t.o.v. voordelen en kosten die zich op latere termijn laten zien.

Kies dus een goed moment om je oplossingen in te zetten en wat het direct kan opleveren.

Hoe ga jij EAST toepassen in jouw werk? Laat het mij weten via 06 23 84 50 87